Alleen al in China bedraagt de totale waarde van de jaarlijkse bouwproductie
circa 500 miljard dollar. Geen wonder dat de buitenwereld zich de afgelopen
jaren afvroeg waarom de ingenieurs en projectmanagers van Arcadis dat grote,
veelbelovende continent grotendeels links liet liggen.
“Het is mij vaak gevraagd”, zegt Stephanie Hottenhuis, lid van de raad van
bestuur van Arcadis. “Waarom zo laat actief in Azië?” Pas in april 2012
kreeg men in Azië namelijk echt voet aan de grond met de overname van de
Aziatische tak van Davis
Langdon & Seah en het Britse EC
Harris.
Enorme mogelijkheden in Azië
Hottenhuis (47) bestiert vanuit de 24e verdieping van het hoofdkantoor op de
Amsterdamse Zuidas de activiteiten van het concern in Azië. Daarnaast is ze
de primair verantwoordelijke voor de divisie die zich bezighoudt met
gebouwen.
Hottenhuis begreep de vraag uitstekend. Ze is zich terdege bewust van de
enorme mogelijkheden. “Er komen de komende jaren in Azië 40 nieuwe
vliegvelden en 50 duizend wolkenkrabbers bij”, zegt Hottenhuis. Nergens ter
wereld liggen zoveel projecten voor het oprapen als in China en
Zuidoost-Azië.
Dat het toch zolang moest duren, heeft volgens Hottenhuis te maken met het
feit dat Arcadis geduldig zijn kans heeft afgewacht. “We doen pas iets als
het goed voelt. Dat moment kwam met de overnames van Langdon & Seah (het
bedrijf werd hernoemd na de overname, red) en EC Harris”.
Focus op gebouwen
Door de overgenomen bedrijven is Arcadis inmiddels betrokken bij veel
spectaculaire projecten in China en de rest van de regio zoals het nieuwe
hoofdkwartier van de Chinese televisie in Beijing.
Toch valt de omzet omgerekend in harde euro’s nog tegen. Arcadis wil de
cijfers voor Azië niet geven, maar het totaal van de opkomende markten,
inclusief onder meer Zuid-Amerika waar het bedrijf relatief groot is, is in
totaal goed voor maximaal een kwart van de omzet van naar verwachting 2,5
miljard euro in 2012.
Infrastructuur geen prioriteit in Azië
De focus in Azië ligt voorlopig bij gebouwen, een specialiteit van de EC
Harris maar vooral van Langdon & Seah.
Het is ook niet toevallig dat Hottenhuis de leiding voor de gebouwendivisie
combineert met die in Azië. De andere activiteiten zoals watermanagement en
infrastructuur hebben in het oosten vooralsnog niet de prioriteit. “Al
zullen we kansen natuurlijk wel grijpen als ze zich voordoen”, stelt
Hottenhuis, die in februari nog met ‘watermanager’ prins Willem-Alexander
deelnam aan het staatsbezoek van de Oranjes in Singapore.
Gebouwen 'veilig' terrein
Maar waarom de focus vooral op gebouwen? Volgens Hottenhuis is het een
relatief ‘veilig’ terrein. Het neerzetten van een wolkenkrabber, museum of
ziekenhuis brengt minder uitvoeringsrisico’s met zich mee dan een metrolijn
of een ander groot infrastructureel project.
"Het is bovendien privésector. Die sector is makkelijker toegankelijk en
je hebt minder te maken met red-tape (bureaucratie, red.).” Bedrijfskundige
Hottenhuis was eerder de baas van Arcadis in Duitsland en weet hoe complex
infrastructurele projecten kunnen zijn als politiek en publiek een vinger in
de pap hebben.
Tekort aan personeel
Het grootste probleem waar Arcadis nu tegenaan loopt in Azië is niet de
bureaucratie, maar het tekort aan personeel. “Wij zijn vooral actief in
project – en cost-management. Maar daar zijn in China weinig tot geen
opleidingen voor. We moeten ze dus zelf opleidingen of op zijn minst
omscholen”.
Expats invliegen kan soms uitkomst bieden, maar vaak ook niet. “Met name alles
rond vliegvelden vergt veel lokale kennis”, stelt Hottenhuis.
Lees ook:
beginnen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl